چشمی ها

دزدگیرهای اماکن، سیستم های امنیتی هستند که برای پیشگیری و اعلام هشدار مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم ها انواع مختلفی دارند. به طور مثال، دستگاه های دزدگیر اولیه قادر هستند تا با استفاده از برقراری آژیر دیگران را با خبر کنند.

عموما یک کاربرد خاص دارند اما با پیشرفت های تکنولوژیکی و گذر زمان، دزدگیرها نیز پیشرفت نموده ( مانند دزدگیر ifpanel ). و کاربری های متعددی پیدا نمودند. دزدگیر ها برای اینکه بتوانند ورودهای غیر مجاز را تشخیص دهند، از سنسورها و چشمی ها اسفتاده می کنند.

چشمی ها و سنسورها به دزدگیرها کمک می کنند تا آنچه برای دزدگیر غیر مجاز تعریف شده است را شناسایی کنند. به عبارت دیگر سیستم های دزدگیر برای شناسایی ورود غیر مجاز، از سنسورها و چشمی ها در مدل و ساختارهای مختلف استفاده می کنند.

پس از آن که ورود غیر مجاز یا انجام عمل نادرست توسط چشمی ها و سنسورها شناسایی گردید، پنل دزدگیر فرمان می دهد تا دزدگیر شروع به آژیر کشیدن نموده. یا با استفاده از روش هایی با فرد مورد نظر تماس می گیرد.

چشم الکترونیک یا سنسورها مانند نگهبانان مجازی هستند. که با استفاده از خطوط و فواصل تعیین شده، امواج را ارسال می کنند و پس از اینکه تحریک شوند، آلارم به صدا در می آید.

همانطور که می دانیدچشمی ها و سنسورها اهمیت بالایی دارند و جایگاهی مانند چشم انسان دارند. چشمی ها و پنل مرکزی دوربین ها مانند مکمل عمل می کنند. طوری فعالیت
می کنند که یکی بدون دیگری سیستم حفاظتی را با نقص مواجه می کند.

تکنولوژی هایی که در چشمی دزدگیرها مورد استفاده قرار می گیرند، با کمترین خطا و با تنظیم حساسیت می توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. این تکنولوژی تا جایی پیشرفت نموده که حتی قادر هست، حیوانات خانگی را از انسان ها تشخیص داده. و به دلیل عبور آنها، آژیر را به صدا در نمی آورند.

چشمی دزدگیر چیست؟

چشمی دزدگیرها،از فناوری های گوناگون استفاده می کنند تا ورود غیر مجاز به محیط را تشخیص دهند. چشمی های دزدگیر ها از طریق باز و بسته شدن درب و پنجره ها، حرکات متعدد، لرزش و حتی تغییر دما، ورود غیرمجاز را اعلام می کنند.

چشمی های حرکتی مادون قرمز یکی از پر کاربرد ترین چشمی های موجود برای محیط های کوچک هستند. این چشمی ها بصورت دیواری یا سقفی نصب می گردند.

چشمی دزدگیر با فناوری اولتراساوند بسیار کاربردی و جالب است. چرا که هنگام اعمال کوچکترین فشار و یا تلاش برای باز کردن در یا پنجره ها، صداهایی با فرکانس های بسیار پایین ایجاد می گردد. این صداها کمی قبل تر از اینکه صدایشان به گوش برسد، قابل تشخیص هستند.

هدف از بکارگیری این چشمی ها

هدف این چشمی ها متوقف کردن سارقین قبل از ورود به فضا و قبل از وقوع هر نوع خرابکاری است. این سنسور قابلیت تشخیص حیوانات خانگی را دارد، به همین دلیل از بروز آژیرهای کاذب جلوگیری می گردد.

انواع چشمی های دزدگیر

چشمی ها نیز انواع مختلفی دارند که این موارد به شرح زیر هستند:

چشم الکترونیک ساده:

به احتمال زیاد این چشمی ها را زیاد دیده باشید. این چشمی های ساده هر نوع حرکتی را شناسایی نموده. به دستگاه مرکزی اعلام می کنند و آلارم دستگاه شروع به صدا کردن می کند.

چشم الکترونیک حساس به وزن:

این نوع از چشمی بدین صورت عمل می کند که هر حرکتی را ابتدا شناسایی می کند.سپس آن را تحلیل می کند. آنگاه بر اساس وزن تشخیص می دهد که جسم مورد نظر انسان، حیوان خانگی یا جانور موذی است.

در صورتی که منشا تحریک چشمی انسان نباشد، چشمی وزنی به پنل مرکزی هشدار
نمی دهد. بدینوسیله خطای دزدگیر و آژیر بسیار کم می شود.

چشمی فضای مسقف یا پت دوبل:

این چشمی برای محیط های داخلی و زیر سقف مورد استفاده قرار می گیرد. این چشمی ها ترکیب نوری پیشرفته و تکنولوژی پردازش دیجیتال دارند و فقط برای فضاهای داخلی مناسب هستند.

چشمی فضای باز پیرامونی:

این نوع چشمی برای فضاهای باز مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان خرید آن باید عواملی مانند وزش باد گرم، نور مستقیم خورشید، ضد استتار بودن و … را مد نظر داشت.

چشمی دزدگیر خطی:

مکانیزم این چشمی الکترونیک بدینصورت است که باریکه ای ایجاد می نماید. انگاه در صورت مشاهده حرکتی در این باریکه، چشم الکترونیک تحریک میشود. سپس سیگنال هایی به دستگاه مرکزی می فرستد. به غیر از چشمی ها سنسورهایی نیز وجود دارند که بدین شکل عمل می کنند.

چشمی دزدگیر بی سیم:

چشمی های دزدگیرها در زمان های دور نیاز به سیم کشی داشتند. اما با پیشرفت های تکنولوژی، این چشمی ها نیز قابلیت اینکه بصورت وایرلس یا بیسیم به پنل مرکزی متصل میشوند.

در داخلی این چشمی ها باتری هایی تعبیه شده است تا بتوانند به فعالیت خود بپردازند. چشمی های بیسیم عموما کدگذاری می شوند. با استفاده از این کدگذاری ها با یکدیگر و همچنین خود دزدگیر ارتباط برقرار می کنند.

چشمی دزدگیر پرده ای:

این چشمی همانطور که از نامش پیداست بصورت یک صفحه از مکان مورد نظر محافظت
می کند. معمولا بالای پنجره ها یا در موزه ها برای اینکه بتوان از اشیا و ویترین ها محافظت نمود، استفاده می شود. زمانی که از این پرده مجازی عبوری صورت بگیرد، آلارم به صدا
در می آید.

علاوه بر چشمی ها، سنسورهای متعددی نیز قابلیت نصب بر روی دزدگیرهای اماکن را دارند. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سنسور های دزدگیر اماکن

سنسورهای حساس به ضربه:

این نوع از سنسورها با اتصال به شیشه، دیوار یا کف در صورت وارد آمدن ضربه، آن را تشخیص می دهد. این موضوع را به پنل مرکزی انتقال می دهد و سیستم شروع به هشدار می کند.

سنسورهای مگنتی:

این نوع از سنسور ها به صورت جفتی عمل می کنند.یک قسمت از آن به درب و یا پنجره متصل می شود و قسمت دیگر آن نیز به چهارچوب دیگر. در صورتی که این دو سنسور از یکدیگر فاصله بگیرند، پیامی به پنل مرکزی ارسال می شود. آنگاه دستگاه شروع به هشدار
می کند.

سنسور دستی:

سنسور دستی که به پدال دزدگیر نیز معروف است، در مواقعی استفاده می شود که دستگاه روشن نمی باشد. زمانی که دستگاه خاموش است می توان با فشردن پدال اعمالی مانند حمله سارق را به دستگاه اطلاع داد. آنگاه دستگاه شروع به هشدار دادن، آژیر کشیدن، تماس گرفتن یا پاشش مه نماید.

سنسور بیم لیزر:

بیم لیزر خطی برای فضاهایی مناسب است که دهنه های پهنی دارند و مناسب برای فضاهای بزرگ می باشند. از بیم لیزر می توان جهت فضاهای باز و حفاظت از دیوارها استفاده نمود.

سنسور شکست شیشه:

سنسورهای شکست شیشه دارای یک میکروفن، ریز پردازنده و میکروفن هستند. برنامه نویسی آنها بر اساس سیگنال های صوتی انجام گرفته است. این سنسور بدین شکل عمل
می کند که با تطبیق الگوی صداهای مختلف مثل شکستن شیشه، هشدارهای لازم را می دهد.

زمانی که در مکانی با چند پنجره از سنسورهای شکست شیشه استفاده می شود، تعداد سنسورها کاهش می یابد. چون اگر بخواهیم از سنسور ضربه استفاده کنیم باید بر روی هر پنجره یک سنسور قرار دهیم. در صورتی که با استفاده از سنسور شکست شیشه می توان ورود و یا شکستن شیشه را تشخیص داد.

انواع و چگونگی عملکرد چشمی دزدگیر اماکن

چشمی دزدگیر اماکن انواع مختلفی دارد که شامل مادون‌ قرمز، پرتوهای مایکروویو، فرا صوتی، حرکتی، وزنی و… هستند.

نحوه عملکرد چشمی دزدگیر مادون‌قرمز

این مدل چشمی دزدگیر اماکن با نام اختصاری PIR نیز شناخته می‌شود. این مدل چشمی که از رایج‌ترین نوع چشمی دزدگیر اماکن محسوب می‌شود، معمولا در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل بر دیوار یا سقف نصب می‌شود. نوع عملکرد این مدل چشمی دزدگیر و حرارتی است و وجود انسان  را از دمای بدن او تشخیص می‌دهد.

نحوه عملکرد چشمی دزدگیر فراصوت

این نوع چشمی‌ها به نام اولترسوند نیز شناخته می‌شود.با کوچک‌ترین صداها که برای ورود در مکان به وجود می‌‌آید، آژیر چشمی روشن می‌شود و اعلام خطر می‌کند. نحوه عملکرد این چشمی‌ها با انتشار امواج صوت و دریافت بازتاب آنها به دزدگیر است. در این مورد شخص با ورود غیرمجاز باعث ایجاد صدایی حتی ضعیف می‌شود. چشمی فراصوت بلافاصله اعلام خطر می‌کند و به صدا درمی‌آید.

نحوه عملکرد چشمی دزدگیر مایکروویو

در مورد عملکرد این نوع چشمی‌ها می‌توان گفت که با منتشر شدن امواج مایکروویو و بازتاب  آنها از اجسام عمل می‌کنند. اگر ذره‌ای تغییر در پرتوهای بازتابی به این چشمی‌ها ایجاد شود، اعلام خطر می‌کنند و بلافاصله آژیر به صدا درمی‌آید. از این نوع مدل چشمی معمولا در فضاهای بزرگ و وسیع استفاده می‌شود. زیرا پالس‌های ارسالی آن شعاع گسترده‌ای را می‌پوشانند.

نحوه عملکرد چشمی دزدگیر وزنی

چشمی دزدگیر وزنی در صورت ایجاد هر نوع حرکتی، آن را آنالیز می‌کند. این حرکت می‌تواند از جانب هر چیزی باشد؛ چه از طرف انسان یا هر نوع حیوانی که مزاحمت ایجاد کند. چشمی‌های وزنی انواعی دارند که بر اساس وزن قابل‌سنجش هستند. حساسیت بعضی از آنها ۱۵ کیلوگرم، بعضی دیگر تا ۳۵ کیلوگرم و تا ۴۵ کیلوگرم نیز وجود دارند. از هرکدام می‌توان برای محیط‌های گوناگونی استفاده کرد. عملکرد چشمی این دزدگیرها بر اساس حرکت و وزن موجود در محیط مورد نظر است.

نحوه عملکرد چشمی دزدگیر خطی

محیط درک این چشمی یک باریکه‌ای است که در صورت هر نوع حرکتی در این باریکه، بلافاصله به دستگاه محور هشدار می‌دهد. بنابراین محل نصب این چشمی‌ها باید دارای حساسیت و اهمیت بیشتری باشند.

چند نکته مهم در رابطه ‌با چشمی‌ های دزدگیر اماکن

این چشمی‌ها باید در محلی نصب شوند تا نور خورشید به طور مستقیم به آنها نتابد. زیرا ممکن است باعث ایجاد خلل در عملکرد آنها شود. همچنین چشمی‌ها نباید در مکانی قرار بگیرند که تغییرات دمایی آن محیط زیاد باشد. زیرا باعث آسیب رسیدن به آنها‌ خواهد شد.

همچنین بهتر است که این نوع چشمی‌ها را در نزدیکی منابع نور و دوربین‌های دید در شب نصب نشوند. به این دلیل که احتمال آسیب دیدن چشمی‌ها در این محیط‌ها بسیار زیاد است.

بلندگوی دزدگیر

آژیر دزدگیر 12 ولت براي استفاده در سيستم هاي دزدگیر طراحي و توليد گرديده اند. شكل هندسي و شيپوري مانند آن باعث انتشار صداي بيشتر در محيط اطراف دزدگیر اماکن
مي گردد.

آژیر در سیستم اعلام سرقت به صورت اعلام کننده صوتی می باشد و خطر را اعلام می کند.

آژیر تک صدا دزدگیر با 2 عدد سیم به برد اصلی آن متصل میباشد. که سیم قرمز مثبت (+) و سیم مشکی منفی (-) میباشد. در اتصال این سیمها کاملا دقت فرمایید. اتصال اشتباه سیم ها باعث سوختن  آژیر دزدگیر 12 ولت و در بعضی مواقع باعث سوختگی برد دستگاه نیز شده است.

ویژگی آژیر تک صدا بلندگوی دزدگیر

حداقل توان مصرفی آژیر دزدگیر 12 ولت ، 20 وات و حداکثر جریان مصرفی آن 1200 میلی آمپر میباشد. که میتواند خروجی آن را به شدت صوت 115 دسی بل برساند.

آژیر دزدگیر اماکن حتی میتواند با یک منبع برق 12 ولت ( مانند باتری یا آداپتور) به تنهایی کار کند. بیشتر در سامانه های اعلام خطر مانند کلیه دزدگیرها و اعلام حریق ها کاربرد دارد. بدنه پلاستیکی آن باعث میشود که در شرایط محیطی متفاوت مانند سرما و گرما ، خروجی صدای آن تفاوت محسوسی نداشته باشد .

این  آژیر دزدگیر اماکن را می توانید در باکس های مخصوص قرار دهید تا در دسترس نباشد.این آژیر می تواند در اماکنی که نیاز به صدای یکنواخت دارند مورد استفاده قرار گیرد.

معمولاً در دستگاه‌های دزدگیر، صدای آژیر بلند یک مزیت محسوب می‌شود و اکثر مردم می‌خواهند آژیر دزدگیر بلند باشد. بنابراین بهتر است برای این منظور از بلندگوهای بوقی استفاده کنید. بلندگوهای بوقی یا وات معمولاً برای این کار مناسب هستند. بهتر است بلندگو در جعبه فلزی ثابت و جلوی جعبه باز باشد.یا در خارج از ساختمان و در قسمتی مرتفع که به راحتی در دسترس نباشد نصب شود.

خروجی های آژیر 2 نوع هستند:
1- بلندگو
2- آژیر

خروجی آژیر یک خروجی 12 ولتی است که با 1 تن صدا آژیر می کشد. اما خروجی اسپیکر پورت AUX است که بر اساس صدای تنظیم شده روی قدرت های بالاتر خروجی می دهد. حتی می تواند صدایی را که قبلا ضبط شده پخش کند.

بهتر است سیم کشی اسپیکر توکار باشد زیرا یکی از مشکلات دستگاه های دزدگیر مشکل اسپیکر است.در صورت قطع شدن سیم های اسپیکر، اعلان کننده دستگاه از کار می افتد.البته می توان چند اسپیکر را موازی کرد و در چند نقطه نصب کرد وضریب ایمنی را افزایش داد. همچنین در صورت استفاده از اسپیکر بی سیم مشکلی برای قطع سیم های بلندگو وجود نخواهد داشت. مدارهای بلندگوی الکترونیکی شامل یک مدار تولید کننده پالس و یک مدار تقویت کننده هستند که روی بلندگو نصب می شوند. این مدارها بیشتر از ترانزیستورها و
آی سی های توان بالا در مدار خود استفاده می کنند.

مرکزآلارم (Alarm Center)

به مرکزی اطلاق می شود که به منظور جمع آوری، نظارت و پالایش آلارم ارسال شده توسط تجهیزات اطلاع رسانی سرقت اصناف، مغازه ها و اماکن تجاری و مسکونی ایجاد شده است. در این مرکز علاوه بر اعلام سرقت آلارم ها، فوریت های پزشکی و اطفای حریق نیز قابل نگهداری است. امروزه در جهان با گسترش شهر نشینی جرایم نیز متنوع و پیچیده شده اند. و روشهای پیشگیری پیشرفت های بسیاری داشته اند. یکی از روش های فنی در زمینه مهندسی امنیت و فناوری امنیت که با توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات در صنعت سیستم های امنیتی شکل گرفت، مراکز کنترل مرکزی است. در آلارم معمولا یک اپراتور برای تعداد معینی از مشترکین یک شیفت 24 ساعته تعیین می شود. یک نفر نیز به عنوان رئیس ستاد اداری انتخاب می شود. این مرکز در حال حاضر در تهران با مدیریت بنیاد تعاون ناجا فعال است.

اسپیکر داخلی

یک بلندگو که داخل جعبه دزدگیر تعبیه شده و با برق 12 ولت DC تغذیه می شود.

اسپیکر خارجی

بلندگوی شیپوری که در فضای باز نصب می شود و معمولاً در داخل یک محفظه فلزی قرار می گیرد.

باتری

باتری بلندگو را می توان جزئی از تجهیزات جانبی دزدگیر به شمار اورد. انواع مختلف باتری وجود دارد دارد. شامل باتری ۴.۵ امپر ۱۲ ولت،باتری ۵ امپر ۱۲ ولت و باتری ۷ امپر ۱۲ ولت است.که مجموعه گسترده علم و صنعت وارد کننده این ابزار با بهترین برند و کیفیت در بازار می باشد.

باتری ۴.۵ امپر از نوع قابل شارژ می باشد و در موارد ذیل مصرف میشود.
باتری خشک نیروگاهی ،باتری مخابراتی و باتری تلفن های سانترال،باتری دزدگیر اماکن و باطری اعلام حریق ،یو بی اس و استابلایزر ،باتری پنل خورشیدی ،در انواع اسانسور ها ، ماشین شارژی ،اتوموبیل و موتور سیکلت ،روشنایی و کنترل صنعتی و…

باتری یکی از اجزا اصلی دزدگیر اماکن در هنگام نبودن برق شهری برای تغذیه دستگاه و چشمی ها است.باتری ۵ امبر هم مانند باتری ۴.۵ امبر موارد مصرف زیادی دارد.

محدوده دمایی شارژ این باتری بین ۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد می باشد. و محدوده دمایی خالی کردن ان بین ۲۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد است. و طول عمر مفید ان بین ۳ تا ۵ سال
می باشد . ولتاژ این محصول ۱۲ ولت از نوع DC می باشد.

باتری ۷ امپر هم مثل باتری ۴.۵ و ۵ امپر موارد مصرف یکسانی دارد.ولتاژ باتری ۱۲ ولت DC می باشد و عمر مفید ان بین ۳ تا ۴ سال می باشد. ولی مهمترین دلیل در طول عمر انواع باتری ها عوامل انسانی است یعنی بسته به نحوه استفاده ما دارد. برای استفاده مفید این باتری ها بهتر است ان ها را در دما ۲۵ درجه سانتی گراد نگه دارای کرد. اگر بخواهم این باطری ها را به طور کلی تعریف کنم می گویم جریانی که در مدت ۱ ساعت از باتری که فول شارژ شده در زمان تخلیه شارژ در دمای استاندارد می توان دریافت کرد.

انواع باتری دزدگیر اماکن

12 ولت (4.5آمپر)

12 ولت (5آمپر)

12 ولت (7آمپر)

12 ولت (9آمپر)

یکی از مهم ترین بخش های سیستم آفگرید (جدا از شبکه) باتری ها هستند. که وظیفه ذخیره انرژی دریافتی پنل های خورشیدی را بر عهده می گیرند. همچنین انرژی را در ساعاتی از شبانه روز که نور خورشید در دسترس نیست به بارهای دی سی(از طریق شارژکنترلر و یا مستقیما) و بارهای AC( از طریق اینورتر) منتقل می کنند. با توجه به این ویژگی، باید میزان بار مصرفی در سیستم های آفگرید به طور دقیق مشخص بوده. و طراحی تعداد و ظرفیت باتری ها بر این اساس شکل بگیرد. باتری دزدگیر اماکن پاور مکس یک باتری ۱۲ ولت و 7/2 آمپری، محصول شرکت Power Max می باشد.

ریموتها ابزارهای کنترلی هستند بطوریکه همه آنها از اصول ارتباط بیسیم استفاده میکنند . ریموت وظیفه انتقال فرمان به مرکز کنترل را بر عهده دارد. ارتباط بین ریموت و مرکز کنترل توسط گیرنده انجام میشود. با رمزگشایی سیگنالهای فرستاده شده از ریموت، گیرنده آنها را به مرکز کنترل میفرستد . در بازار الکترونیک، سه نوع اصلی از سیستمهای کنترل از راه دور در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد.
سیستمهای مبتنی برIR
سیستمهای مبتنی بر RD
سیستمهای مبتنی بر BT

R مخفف Infrared مادون قرمز است. در این نوع، ریموت برای ارسال سیگنال از پرتوهای مادون قرمز استفاده میکند. و باید مستقیماً و بدون حضور هیچگونه مانعی به سمت گیرنده قرار گیرد.

RF مخفف Radio Frequency است. در این نوع، ریموت برای ارسال سیگنال از امواج رادیویی استفاده میکند و چند جهته میباشد .

BT مخفف Bluetooth است. یک فناوری بیسیم که از امواج رادیویی UHF با طول موج کوتاه برای ارسال و دریافت داده در فواصل کوتاه استفاده میکند.

ریموت

ریموت دزدگیر اماکن:

ریموت کنترل چیست؟
ریموت کنترل یک مدار الکترونیکی است که از طریق یک باتری تغذیه شده و فرکانس را به گیرنده ارسال می‌کند. یکی از ابزارهای مهم برای خاموش و روشن و کنترل دستگاه‌ها و وسایل الکترونیکی است.

دزدگیر اماکن چیست؟

دزدگیر اماکن یا دزدگیر ساختمان، یک مدار الکترونیکی هوشمند است که عمدتاً دارای دو عدد ریموت دزدگیر است که چهار کاناله هستند. به این مفهوم که چهار کلید بر روی آن‌ها وجود دارد که هر کدام از کلیدها یک عمل را انجام می‌دهد. از این طریق از فاصله نزدیک می‌توان دزدگیر را کنترل نمود.

ریموت دزدگیر اماکن چگونه کار می‌کند؟

روش عملکرد این ریموت‌ها به این صورت است که پس از فشار دادن کلید آن توسط کاربر، کد امنیتی قرار گرفته بر روی IC آن از طریق مدار الکترونیکی داخل آن به کریستال پخش‌کننده فرکانس ارسال شده و پس از آن توسط آنتن، فرکانس در محیط پخش می‌شود و پس از طی کردن مسیر به RF یا مدار آنتن دزدگیر می‌رسد و دزدگیر فعال می‌شود.

با استفاده از ریموت‌های کنترل می‌توان هنگام ورود به محل یا خروج از آن، دستگاه را فعال یا غیرفعال کرد. این ریموت‌ها دارای ظاهر متفاوت هستند ولی عملکرد آن‌ها مشابه است و استحکام و دوام آن بستگی به کیفیت دارد. برای افزایش امنیت دستگاه یا احتمال گم شدن آن، می‌توان ریموت دیگری نیز به دستگاه اضافه کرد. این کار از طریق تنظیم قسمت مرکزی دزدگیر اماکن انجام می‌شود.

دستگاه هایی مانند تلویزیون ، دستگاه های ویدیو خانگی ، درب خودرو ها ، درب گاراژها یا سایر انواع ریموت ، همه‌ی این دستگاه ها با ریموت کنترل کار میکنند. همچنین تکنولوژی های روز دنیا تاثیر بسیار چشمگیری در امنیت فرد داشته که در این مقاله قصد داریم تا در مورد این مسئله صحبت کنیم.

ریموت کنترل چیست؟

ریموت کنترل ها که برای کنترل تلویزیون ها، دستگاه های ویدیویی، درب خودروها، درب گاراژها و سایرانواع ریموت ها به کارگرفته می شود، اصل کارشان برمبنای ارسال و دریافت امواج دارای فرکانس و دامنه خاص، می باشد.

در کل وسیله‌ای است برای صدور فرمان از فاصله ی دور برای وسایل الکترونیکی است. تقریبا با پیشرفت تکنولوژی تمام دستگاه های موجود دارای چنین قابلیتی هستند.

جالب این است که  اولین ریموت کنترل به شکل مدرن امروزی درسال ۱۵۴۲ توسط فیزیکدانی افغان به نام عباس رسولی ساخته شد. که با یک مغناطیس قوی اجسام را از راه دور حرکت میداد. در سال ۱۹۰۰ یک دانشمند آلمانی بنام هاینریش تمبان ریموتی طراحی کرد که بوسیلهُ آن محل دقیق گوشی تلفن همراه مشخص و روشن میشد.

ریموت یکی از تجهیزاتی است که به کمک آن می توان بسیاری از دستگاه های الکترونیکی و مکانیکی را کنترل نمود.

در این متن قصد داریم انواع ریموت را به صورت تخصصی بررسی کنیم. در یک نگاه کلی
می توان گفت ریموت ها به سه دسته تقسیم میشوند:
ریموت کدلرن (لرنینگ)
ریموت بلوتوثی (کپی کد)
ریموت هاپینگ کد (غیر قابل کپی)

ریموت کد لرن چیست؟

ریموت کدلرن به نوعی از ریموت گفته می شود که برای تعریف کردن آن روی رسیور حتما باید به صورت مستقیم و توسط برد رسیور این کار را انجام داد. به همین منظور ابتدا باید به سراغ برد رسیور درب پارکینگ یا کرکره برقی تان بروید. بعد به کمک دفترچه راهنمای آن و توسط دکمه لرن که روی رسیور قرار گرفته است اقدام به لرن کردن ریموت جدید روی آن کنید. روال انجام این کار با توجه به شرکت های تولید کننده رسیور متفاوت می باشد.

ریموت بلوتوثی چیست؟

ریموت بلوتوثی نوع دیگری از ریموت ها می باشد که به کاربران عزیز کمک می کند تا برای تعریف ریموت جدیدشان محتاج رسیور و دفترچه راهنمای آن نباشند. به کمک ریموت بلوتوثی خیلی راحت می توانید کد ریموت قبلی خود را روی ریموت جدیدتان کپی کنید و از آن استفاده نمایید.

برای کپی کردن ریموت قبلی روی ریموت بلوتوثی ابتدا باید بتوانید ریموت بلوتوثی که خریداری کرده اید را خام کنید. برای خام کردن ریموت بلوتوثی تا انتهای این متن با ما بمانید…

خام کردن ریموت بلوتوثی

برای خام کردن ریموت بلوتوثی خود ابتدا دکمه های A و B آن را به صورت هم زمان نگه دارید تا LED آن چشمک بزند. سپس در همان حال به فشردن دکمه A ادامه دهید و دکمه B را رها کنید. سه بار پیاپی آن را فشار دهید و بعد رها نمایید. در این حالت LED مجددا چشمک می زند. این چشمک زدن نشانه ی خام شدن ریموت بلوتوثی می باشد.

آموزش کد دادن به ریموت بلوتوثی

حال سوال پیش می آید که پس از خام کردن ریموت بلوتوثی، به طور مثال اگر بخواهید این ریموت را روی رسیور دزدگیر تعریف کنید و از آن به عنوان ریموت دزدگیر اماکن استفاده نمایید، چطور می توانید ست کردن ریموت بلوتوثی را انجام دهید؟

برای کد دهی ریموت بلوتوثی علاوه بر ریموت بلوتوثی جدیدی که در دست دارید به یک عدد ریموت که از قبل روی رسیور تعریف شده باشد هم نیازمندید. پس از فراهم کردن ریموت قدیمی و ریموت جدید این دو ریموت را در نزدیک ترین فاصله به هم نگه دارید.

سپس دکمه A ریموت بلوتوثی و دکمه A ریموت قدیمی را با هم فشار دهید. اگر این کار را به درستی انجام دهید LED ریموت بلوتوثی شروع به چشمک زدن می نماید. در این حالت باید این دکمه ها را فشرده نگه دارید تا نور LED ثابت شود. ثابت شدن نور ال ای دی به معنی ست شدن دکمه A ریموت جدیدتان می باشد.

حال به سراغ دکمه های B و C و D بروید و همین روند را ادامه دهید. تا کد تمام دکمه های ریموت قدیمی تان روی ریموت جدید تعریف شود. پس از انجام این مراحل، ریموت بلوتوثی جدید شما حکم ریموت قدیمی تان را خواهد داشت.

نکاتی که قبل از خرید ریموت باید بدانید

قبل از خرید ریموت باید از فرکانس رسیور خود مطلع شوید. چون ریموت ها به دو دسته ۴۳۳ مگاهرتز و ۳۱۵ مگاهرتز تقسیم می شوند. اگر فرکانس رسیور تان ۴۳۳ می باشد حتما باید ریموت هایی با همین فرکانس را خریداری نمایید. اگر فرکانس تجهیزات شما ۳۱۵ می باشد حتما باید ریموت ۳۱۵ بخرید تا حین تعریف کردن آن با مشکل مواجه نشوید.

نحوه تشخیص فرکانس ریموت

برای تشخیص فرکانس ریموت، هم می توانید از دستگاه های فرکانس متر استفاده کنید. همچنین می توانید با باز کردن قاب ریموت و مشاهده عدد نوشته شده روی کریستال که یک قطعه برجسته و از جنس استیل می باشد متوجه فرکانس ریموت تان شوید.

ریموت کنترل وسیله انتقال فرمان به مرکز کنترل می باشد. ارتباط میان ریموت کنترل و مرکز فرمان به واسطه رسیور انجام می شود. فرمان حرکت به کمک سیگنال های ماکروویو به رسیور منتقل شده و در رسیور سیگنال حامل از سیگنال فرمان جداسازی میشود. سپس رسیور سیگنال فرمان را رمز گشایی (دکود) می نماید و این فرمان به مرکز کنترل منتقل شده و عملیات متناسب با آن انجام می شود. فرکانس کاری ریموت و رسیور باید یکسان باشد تا فرآیند ارسال و دریافت اطلاعات میان آن دو مقدور باشد. پرکاربردترین فرکانس ها در ریموت کنترل های مورد استفاده در زمینه های مختلف  315MHz، 433MHz و 868MHz می باشند.

علاوه بر فرکانس کارکرد، ریموت کنترل ها را می توان براساس فرآیند معرفی آنها به رسیور نیز تقسیم بندی نمود. بر این اساس ریموت ها به سه دسته زیر تقسیم میشوند.

1.ریموت های کد فیکس – Fix code

در این ریموت ها برای شناساندن ریموت به رسیور نیاز است تعدادی دیپ سوییچ بر روی رسیور در وضعیت خاصی از نظر روشن و یا خاموش بودن قرارگیرند. و به طور متقابل تعدادی جامپر در داخل برد الکترونیکی ریموت ها درنظر گرفته شده است که قطع و وصل بودن این جامپر ها را باید مشابه با وضعیت دیپ سوییچ ها بر روی رسیور تنظیم نمود تا رسیور فرمان صادر شده از آنها را شناسایی کند.

قطع و وصل کردن این جامپرها بر روی ریموت کنترل به کمک لحیم کاری انجام میشود و کاری به نسبت دشوار است. همچنین به علت محدود بودن وضعیت هایی که می توان این جامپرها را قرار داد این نوع از ارتباط میان ریموت و رسیور از امنیت بسیار پایینی برخورددار بوده و به راحتی قابل کپی برداری است. از طرف دیگر امکان حذف یک ریموت به تنهایی از روی رسیور وجود نداشته و درصورت مفقود شدن یک ریموت می باید وضعیت دیپ سوویج های روی رسیور و وضعیت جامپرهای تمامی ریموت های موجود را تغییر داد تا ریموت مفقود شده دیگر فعال نباشد.

در غیر این صورت امنیت مجموعه با مخاطره مواجه خواهد شد. تمامی موارد ذکر شده در فوق نقاط ضعف این سیستم بوده که باعث شده استفاده از آن منسوخ شده و دیگر مورد استقبال کاربران قرار نگیرد.

2.ریموت های کد لرنینگ – Code Learner

در این نوع از ریموت ها کد شناسایی مشترک میان ریموت و رسیور به صورت نرم افزاری مشخص میشود. با زدن یک دکمه بر روی رسیور، رسیور در وضعیت شناسایی قرار گرفته و با زدن یک دکمه از ریموت، کد مربوط به آن ریموت در حافظه رسیور ذخیره شده. از آن به بعد فرمان های صادر شده از آن ریموت برای رسیور قابل دریافت و رمزگشایی خواهد بود.

تعداد ریموت های قابل استفاده با این نوع رسیورها محدود به ظرفیت حافظه آن است و در حدود 250 و در بعضی انواع تا 500 ریموت را می توان شناساند. امنیت این نوع از ریموت ها به نسبت مدل کد فیکس بالاتر می باشد.همینطور استفاده از آن ها ساده تر است.

به علت محدود بودن تنوع کدهای ارتباطی میان ریموت و رسیور در مواردی مشاهده شده که ریموت های دزدگیر خودرو باعث ایجاد اختلال در عملکرد ریموت های درب های پارکینگ شده و باعث باز و بسته شدن ناخواسته درب شده است. در مدل کد لرنینگ به علت ثابت بودن کد ارتباطی میان ریوت و رسیور و همچنین محدود بودن تنوع کدهای انتخابی، احتمال کپی برداری بالا بوده و این کار به راحتی به کمک دستگاه های شناسایی کد ارتباطی قابل انجام
می باشد. از همین رو امنیت این نوع از ریموت ها چندان بالا نمی باشد.

3.ریموت های هاپینگ

در روش هاپینگ ارتباط میان ریموت و رسیور بر اساس یک کد ارتباطی برقرار می شود. این کد بر خلاف مدل کد لرنینگ ثابت نبوده و در هر بار ارتباط یک کد ارتباطی جدید توسط ریموت مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع ارتباط در حدود 16 بیلیون حالت برای کددهی وجود داشته که عملا کپی برداری از این ریموت ها را غیر ممکن می سازد. همچنین شناساندن ریموت به رسیور فقط از طریق خود رسیور امکان پذیر می باشد. این ویژگی امنیت استفاده از این نوع ریموت ها را بسیار بالا برده و کپی برداری از ریموت را غیرممکن می کند.

ریموت کنترل وسیله ای برای باز و بستن کرکره برقی، درب پارکینگ است. ریموت کنترل وظیفه انتقال فرمان به مرکز کنترل بر عهده دارد. ارتباط میان ریموت کنترل و مرکز فرمان توسط رسیور انجام می شود. فرمان حرکت ریموت کنترل با فرستادن سیگنال های ماکروویو به رسیور انجام می شود که رسیور با رمزگشایی این سیگنال ها آنها را به مرکز کنترل می فرستد. برای انجام عملیات باز و بستن باید حتماً فرکانس ریموت و رسیور یکسان باشد. معرفی انواع ریموت کنترل براساس نوع فرکانس به سه دسته
۳۱۵MHz، ۴۳۳MHz و ۸۶۸MHz
و براساس فرآیند آن به سه نوع
کد فیکس، کد لرنینگ و ریموت هاپینگ
تقسیم می شوند.

نحوه کار کردن ریموت کنترل

◾انتقال فرمان حرکت توسط ریموت کنترل

◾فرستادن فرمان حرکت توسط سیگنال های ماکروویور به رسیور

◾دریافت فرمان حرکت توسط رسیور و دکود کردن آن

◾فرستادن فرمان حرکت توسط رسیور به مرکز کنترل

◾انجام عملیات توسط مرکز کنترل

ریموت های کنترل سه نوع فرکانس کاری ۳۱۵MHz، ۴۳۳MHz و ۸۶۸MHz دارند. اما از لحاظ نوع امنیت و کپی برداری به سه نوع کد فیکس، کد لرنینگ، هاپینگ تقسیم می شوند.

ریموت کد فیکس Fix Code

برای شناسایی ریموت کنترل کد فیکس توسط رسیور باید داخل رسیور دیپ سوئیچ با حالت وضعیت روشن یا خاموش بودن و داخل ریموت کنترل جامپر استفاده شود. جامپر داخل ریموت کنترل وظیفه دیپ سوئیچ داخل رسیور را انجام می دهد.

معایب ریموت کد فیکس

◾ قطع و وصل کردن این جامپرها بر روی ریموت کنترل به کمک لحیم کاری انجام می شود و کاری به نسبت دشوار است.

◾ به علت محدود بودن وضعیت هایی که می توان این جامپرها را قرار داد این نوع از ارتباط میان ریموت و رسیور از امنیت بسیار پایینی برخوردار بوده. همچنین به راحتی قابل کپی برداری است.

◾ با گم شدن ریموت کنترل کد فیکس باید دیپ سوئیچ رسیور عوض شود که کار سختی است به این دلیل امنیت این نوع ریموت پایین و کپی برداری از آن راحت است.

ریموت کنترل کد لرنینگ Code Learner

کد شناسایی بین رسیور و ریموت کنترل کد لرنینگ به صورت نرم افزاری انجام می شود.

نحوه شناسایی ریموت کنترل توسط رسیور

◾ با زدن یک دکمه رسیور، رسیور در وضعیت شناسایی و با زدن یک دکمه از ریموت، کد مربوط به آن ریموت در حافظه رسیور ذخیره می شود.

شرکت نیمه هادی سربداران : تولید کننده سیستم امنیتی هوشمند در ایران
جهت کسب اطلاعات بیشتر و معـرفی محصول به سایت ما مراجعه کنـید:
www.ifpanel.ir
لوگو آپارات جهت مشاهده ویدیوهای بیشتر می توانید صفحه اینستاگرام و آپارت مارا دنبال کنید:
    ifpanel.ir
  ارتباط با واحد فروش :
051-91014104

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *